نقش مراکز و کانون‌های علمی-آموزشی در دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان
نقش مراکز و کانون‌های علمی-آموزشی در دستیابی به علوم انسانی قرآن بنیان

لاله افتخاری

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 89-105

چکیده
  قرآن کریم ضمن تجلیل از جایگاه علم ومقام دانشمندان،خود را جامع تمامی علوم و معارف معرفی می‌کند. بررسی تاریخ اسلام نیز نشانگر اهتمام ویژه ی نبی اکرم(ص) و دیگر یادگار گرانسنگ آن حضرت، نسبت به تأسیس مراکز ...  بیشتر
پویایی انقلاب اسلامی در تحول علوم انسانی با تاکید بر علوم سیاسی
پویایی انقلاب اسلامی در تحول علوم انسانی با تاکید بر علوم سیاسی

امیرعلی کتابی

دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1402

چکیده
  انقلاب حرکتی پویا در راستای تغییر بنیادی و مقابله با ایستای است و انقلاب اسلامی بزرگترین انقلاب قرن حاضر است که در حین پویایی توان تاثیر و تحول در علوم انسانی را داراست و از طرف دیگر در راستایی پویایی ...  بیشتر
علوم انسانی و چالش های آن در ایران
علوم انسانی و چالش های آن در ایران

لیلا سنگی

دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 77-103

چکیده
  با نگاهی به تاریخ علم در ایران معاصر، روشن می‌شود که ورود علوم جدید در ایران به صورت متعادل و متوازن صورت نگرفته است. در ابتدای امر علوم فنی و پزشکی وارد ایران شد و سپس به مرور اما با کندی بیشتری افکار ...  بیشتر
فقها و روش شناسی در علوم انسانی اسلامی؛ مورد مطالعه روش شناسی اجتهادی امام خمینی(ره)
فقها و روش شناسی در علوم انسانی اسلامی؛ مورد مطالعه روش شناسی اجتهادی امام خمینی(ره)

مسعود مطلبی

دوره 1، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 43-66

چکیده
  اندیشمندان علوم سیاسی و اجتماعی غربی چندین سده است که با روش‌های اثباتی، فرااثباتی، انتقادی، تفهمی، تفسیری و هرمنوتیکی، تحلیل گفتمان و ... در حوزه علوم انسانی سکولار، اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی اجتماعی ...  بیشتر
فقه رسانه و ارتباطات رسانه‌ای؛ عرصه‌ی نو در حوزه علوم انسانی و مطالعات فقهی
فقه رسانه و ارتباطات رسانه‌ای؛ عرصه‌ی نو در حوزه علوم انسانی و مطالعات فقهی

علی دارابی

دوره 1، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 117-142

چکیده
       دانش نوپای فقه رسانه و ارتباطات رسانه ای به عنوان عرصه ای خاص در مطالعات فقهی و عرصه ای نو در حوزه علوم انسانی اسلامی از جمله فقه های مضاف جدید است که نه تنها به بررسی احکام فقهی در موضوعات ...  بیشتر
ناکارآمدی علوم انسانی در ایران و راهکارهای برون رفت از آن
ناکارآمدی علوم انسانی در ایران و راهکارهای برون رفت از آن

حسین شیخ زاده

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1401

چکیده
  چکیدهسابقۀ آموزش عالی در ایران به اواخر قرن سیزدهم هجری شمسی باز می‌گردد. اما جهش کمّی در آموزش عالی از اوایل دهه 1370 آغاز گردید و در طول سه دهه گذشته تعداد دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به ویژه ...  بیشتر