@article { author = {motaghi, afshin and karami, ali and delalat, morad and kachoyan, alireza}, title = {Role of the Virtual Space in Producing of Non-territorial Identities and Non-indigenous Humanities}, journal = {Transformations in Human Science}, volume = {1}, number = {3}, pages = {89-115}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2383-0263}, eissn = {2383-0263}, doi = {}, abstract = {Knowledge producing as a space and an apparatus is a significant concerning in modern states in order to obtaining of power and hegemony. Knowledge, particularly in the field of humanities, has create interference with territorial identity in which the more vernacular producing, the more consistency of a history and geography. Therefore, there is a growing concerning about the problem of indigenous knowledge producing equaled with history and territorial identity of Iran’s political unity which of can resist against the “other” and “western” knowledge fields. In this regard, the paper by descriptive-analytical method is going to study of the virtual space role in producing and consistency of humanities circumstances in Iran. The results indicate that the virtual space produces multiple, becoming and un-indigenous identities which aren’t appropriate to meaning based culture and indigenous territory of Iran according to western basement, production field, items and themes. Dominance of virtual space with westernize discourse has reduced the potentialities of Islamic and territorial identity to producing of theory and indigenous humanities at the framework of Iran’s history and Geography.}, keywords = {Non-indigenous humanities,Cyberspace,Islamic identity,Westernism,Representation}, title_fa = {نقش فضای مجازی در تولید هویت غیرسرزمینی و علوم انسانی غیربومی}, abstract_fa = {تولید دانش به مثابه‌ی فضا و ابزاری برای کسب قدرت و هژمونی، یکی از دغدغه‌های مهم حکومت-های مدرن به‌شمار می‌رود. دانش به‌ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی با مجموعه‌ی هم‌بسته‌ای از هویت سرزمینی گره خورده است که تولید بومی آن، نشانگر تداوم هویت و فرهنگ بومی در یک جغرافیا و تاریخ مشخص است. از این رو، مسئله‌ی تولید دانش بومی به‌گونه‌ای که بر تاریخ و هویت‌های سرزمینی واحد سیاسی-فضایی ایران متکی باشد و قدرت مقاومت در برابر امواج دانش‌های «دیگر» و «غربی» را به‌دست آورد، به یکی از سیاست‌ها و دغدغه‌های کنشگران سیاسی در کشور تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که اصولاً نقش فضای مجازی در به وجود آمدن و نیز تداوم وضعیت فعلی علوم انسانی در ایران چگونه ارزیابی می‌شود؟ نتایج نشان می‌دهد که شکل‌گیری هویت‌های سیال و متنوع و غیربومی در عصر حاضر از طریق فضای مجازی انجام می‌گیرد و با توجه به اینکه مبانی، فلسفه و زمینه‌ی تولید و همچنین پیام‌ها و محتویات فضاهای مجازی عمدتاً غربی هستند، از این رو برای انتقال مفاهیم موجود در فرهنگ‌ معناگرا و بومی سرزمین ایران متناسب نیست. سلطه‌ی فضای مجازی با گفتمان غرب‌گرا، ظرفیت‌های هویت اسلامی و سرزمینی برای تولید نظریه و علوم انسانی بومی در چارچوب تاریخ و جغرافیای ایران را تضعیف کرده است.}, keywords_fa = {علوم انسانی غیربومی,فضای مجازی,هویت اسلامی,غرب‌باوری,بازنمایی}, url = {https://www.thbaj.ir/article_169001.html}, eprint = {https://www.thbaj.ir/article_169001_618cfbd3d39f5b3771463f76400b1b90.pdf} }